onsdag 3. februar 2010

Doo Wop



Jeg kom over denne her istad, hvem husker ikke å ha sett denne på tv som barn?! Beste reklamen fra 90-tallet, og det er selvfølgelig på grunn av den fengende sangen. Melodien er basert på The Marcel's Doo Wop-versjon av Blue Moon, en god gammel låt fra 1935 av Glen Gray & The Casa Loma Orchestra (denne er forresten covret av utallige artister, bl.a. Elvis Presley). Anyways, jeg begynte å høre på The Marcel's versjon og så fant jeg frem mer liknende musikk, og plutselig innså jeg at jeg var jeg igang med å samle all Doo Wop-musikken jeg har på pc'n. Hvorfor ikke dele denne fantastiske musikken med andre? Først en liten introduksjon. Fra last.fm:

"Doo-wop is a style of vocal-based rhythm and blues music, which developed in African-American communities in the 1940s and which achieved mainstream popularity in the 1950s the 1960s."

Doo wop høres for meg ut som en herlig blanding av easy listening, barbershop, soul og rockabilly og er mer eller mindre 50-tallets popmusikk. Lett og tilgjengelig musikk med tilsvarende simple tekster. Det som er så digg med Doo Wop-sjangeren er at det er så catchy og fengende, og lett å la seg rive med når man hører på. Det er ekte sang, det er ikke alltid ord de synger, men like gjerne bare nynning og vokalisering av typen "dam-di-dam, doo-di-doo, ooah ooah ooah, a-wimmah-weh, doo-wop doo-wop" osv, derav sjanger-navnet regner jeg med.

Så jeg har da laget en liten playlist med Doo Wop og liknende musikk. Enjoy!


Kan godt hende jeg oppdaterer playlisten etterhvert, har på følelsen at det er en del godbiter jeg har glemt. Bare å si fra om noen har noen bra Doo Wop tips også!

For å få litt motvekt blir dagens musikktips en litt nyere låt, fra 2009 for å være nøyaktig.
Islands - No You Don't
Hypem.com. YouTube. (hehe morsom musikkvideo med Michael Cera på badtrip forresten...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har'u noe å si te meg?