torsdag 4. februar 2010

Burma VJ


Burma VJ er en dokumentarfilm om protestene i Burma i 2007 og videojournalistene (VJ) som bokstavlig talt risikerer livet for å dokumentere og informere verden om overgrepene militærregjeringen begår mot befolkningen. Bevæpnet med kompakte videokameraer og mobiltelefoner jobber "Joshua", fortelleren i filmen, og ca 30 andre geriljajournalister for organisasjonen Democratic Voice of Burma. DVB, som faktisk har hovedkvarteret sitt i Oslo, kjemper hver dag for å fortesette å minne verden på at Burma er land hvor hele befolkningen er slaver av en diktatorisk militær regjering. På bekostning av grunnleggende menneskerettigheter gjør regjeringen samtidig alt de kan for å hindre at verden skal få innsyn i hva som faktisk skjer innenfor landets strengt bevoktede grenser.

Denne filmen ga meg et dypt innsyn i hendelsene i Burma høsten 2007, det er noe helt annet å oppleve dette fra synsvinkelen til de som var midt oppi det enn å se det på forsiden av Dagbladet. Jeg ble både forskrekket, rørt og engasjert da jeg så denne filmen og som den dumme og griseheldige nordmannen jeg er tok jeg meg selv i å tenke: "jeg skulle ønske jeg hadde en sak å kjempe for, så mye at jeg var villig til å dø for den!"

Hvis ikke du fulgte ordentlig med på nyhetene høsten 2007 da hendelsene i Burma var i norske medier hver dag, for guds skyld se denne filmen, alle burde se denne filmen. Dokumentarfilmsjangeren har ett formål, og det er å opplyse. Dette er Burma VJ et perfekt eksempel på, en god og ikke minst viktig dokumentarfilm. 10/10.

Som nordmann blir jeg flau over meg selv og alle mine små, uvesentlige hverdagsproblemer når jeg blir minnet på at mange mennesker lever i frykt hver eneste dag, som fanger i sitt eget land.

Filmen er nominert til Oscar, og jeg håper inderlig at den vinner slik at enda mer av verdens oppmerksomhet rettes mot denne filmen og situasjonen i Burma.

To litt forskjellige trailere:




Filmen kan sees via NRK nett-tv, eller lastes ned (anbefales). Hvis noen har trøbbel med å finne ut hvor, gi meg et pip så skal jeg se om jeg kan hjelpe ;)

Dagens musikktips må bli en verdig sang, en av mine absolutte yndlingslåter:
King Crimson - Walking On Air YouTube

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har'u noe å si te meg?