lørdag 13. februar 2010

En Ganske Snill Mann


Haha, flere som synes dvergen likner på Jan Erik Larssen?

De fleste Norske filmer er ræva. I 2010 ser det heldigvis ut til at det vil komme minst én film som ikke bare er bra til å være norsk (patetisk argument), men bra, punktum. Jeg snakker om Hans Petter Moland's nyeste film, En Ganske Snill Mann.

Hovedpersonen, Ulrik, har sonet ferdig en lang dom for drap og er ikke helt sikker på hva han vil gjøre med livet sitt når han nesten motvillig slipper ut av fengsel. Skal han prøve å gjenoppta kontakten med den nå voksne sønnen sin, eller skal han ta hevn på tysterne som sørget for at han måtte tilbringe alle disse årene i fengsel? Ulrik er en ganske snill mann selv om han har drept og lemlestet litt. Han liker best å slippe å tenke og bestemme så mye selv og gjør derfor som oftest det han får beskjed om, men hvor langt er han villig til å gå?



Denne filmen gleder jeg meg skikkelig til å se, endelig en Norsk krimkomedie som kan leve opp til utenlandske filmer det vil være naturlig å sammenlikne med. Halvparten av Norges kjente skuespillere er med, ikke at det er noe nytt, men med Hans Petter Moland's regi er jeg sikker på at Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Bjørn Sundquist, Aksel Hennie, Henrik Mestad, Anders Baasmo Christiansen og andre kjente fjes vil prestere bedre enn vi har sett noen av de gjøre på lenge!

Om ikke lenge blir det en Smugvisning (førpremiere arrangert av Smuglesning.no) av denne filmen på Cinemateket, følg med på Facebook for invitasjon!

Dagens musikktips blir en funky remix av en låt jeg er sikker på at alle kjenner, White Town - Your Woman. Jeg har tenkt før at det burde kunne lages noen ganske fete versjoner av denne, men det har liksom aldri skjedd. Før nå:
Wiley - Never Be Your Woman (Hervé Re-work) Hypem.com. YouTube.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har'u noe å si te meg?