tirsdag 10. november 2009

Paranormal Activity


Nettop vært og sett førpremieren av Paranormal Activity på kino, og kan si med en gang at jeg ble skuffet. Hadde store forhåpninger, det sies jo overalt at denne filmen er så innmari skummel, og i traileren ser man jo publikum skvetter som faen osv. Men så skummel var den altså ikke syntes jeg. De filmet faktisk oss i publikum i kveld også, men tviler på at de får laget en like bra trailer av dette, hvertfall ikke av meg.

Det er en lavbudsjettsfilm og hele filmen er filmet med håndholdt kamera som hovedpersonene i filmen liksom bruker for å undersøke om de blir hjemsøkt. Akkurat som i The Blair Witch Project gjør dette at filmen virker veldig realistisk og skuespillerne som improviserer all dialogen er flinke og troverdige. Jeg merket at da det var natt i filmen var hele kinosalen musestille og totalt oppslukt i hva som skjedde på skjermen. Etterhvert som det blir mer og mer opplagt at det spøker som faen i dette huset blir det også mer skummelt for hver natt, men dessverre var filmen slutt før det ble skummelt nok for meg til at mine forventninger ble innfridd.

Alt i alt en bra debut-film fra regissøren Oren Peli, den har jo faktisk tjent helt sinnsykt mye penger (9 millioner dollar den første uka) og kostet veldig lite å lage (15 tusen dollar), i følge imdb.com er det faktisk den mest lønnsomme filmen ever som ble vist på færre enn 200 kinoer under åpningshelgen. Men grunnen til at denne filmen er blitt en så stor suksess er på grunn av all hypen.

Score: 6/10

Filmen hadde forresten i utgangspunktet en annerledes slutt enn den som endte opp i sluttversjonen. Steven Spielberg har visst vært innom med noen tips og triks, men etter hva jeg har lest på nettet virker den orginale slutten mye bedre. Spørs om ikke jeg blir nødt til å lete frem den før jeg legger meg i kveld.

Dagens musikktips: Le Tigre - The The Ending YouTube. Spotify.

Og sist, men ikke minst, siden en god gammeldags spøkelseshistorie er mye skumlere enn denne filmen: har DU opplevd noe psycho som du ikke kunne finne en naturlig forklaring på?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har'u noe å si te meg?