tirsdag 10. november 2009

På vegne av venner

Gikk og kjøpte meg denne "boka" til Kristopher Schau i pausen på skolen i dag. Hadde sikkert kjøpt og lest den samme dag den kom ut hvis jeg hadde penger, men fikk altså ikke lest den før i dag. Tok ikke lang tid heller, kanskje 1 time. Litt stivt med 160 kr for ei lefse på 90 sider kanskje? Jeje penger har vi nok av, hvertfall i et par uker til...

Jeg har alltid hatt sansen for Kristopher Schau, det er mange ting jeg liker med han. For det første er jeg generelt fan av jackass-humoren som Kristopher har underholdt oss med i norsk radio og TV opp gjennom åra, for det andre digger jeg mye av musikken hans, f.eks Gartnerlosjen, Hurra Torpedo og til dels The Cumshots også. Det tredje er at det virker som han nekter å bli "voksen", han har liksom så barnslig og kul innstilling til livet. Nesten alt han tar i blir til gull i mine øyne, og denne lille boka er ikke noe unntak.

Som mange sikkert vet handler boka om begravelser arrangert av kommunen, signert i dødsannonsene med "på vegne av venner". Det er jo egentlig et innmari interessant tema, tenk på alle de ensomme menneskene som dør uten at noen vet om det eller bryr seg. Ekstra interessant er det å lese når Kristopher Schau er den som tar for seg dette. Man blir litt mer kjent med han som person og skjønner at han ikke bare er en sex, drugs & rock'n'roll morromann, men en følsom mann som går og tenker på mye rart.

Anbefaler alle å lese boka, den tar ikke akkurat lang tid og får deg til å tenke litt. Bare å si fra om noen vil låne den forresten...

Dagens musikktips må bli en melankolsk en. Jeg har forresten en svakhet for musikk av kvinnelige singer/songwriters.

Cat Power - The Greatest YouTube. Spotify.

2 kommentarer:

  1. Jeg vil gjerne låne :) Etter eksamen da.. heh.

    SvarSlett
  2. Det tar veldig kort tid å lese den så er egentlig ikke så stress med eksamen, men :p

    SvarSlett

Har'u noe å si te meg?