søndag 22. november 2009

Miike Snow på Blå


Endelig var det tid for konsert med Miike Snow. Hadde gledet meg til denne noen måneder nå og var rimelig gira. Tok faktisk taxi fra grønland til brenneriveien for å ikke komme for sent! Det var jo såklart helt unødvendig, jeg rakk å få med meg minst en halvtime av et relativt kjedelig warm-up band. Det er jo ytterst sjeldent at en konsert starter til oppgitt tid, men siden det stod "NB! Tidlig konserstart!" på billettene var det ikke noe vits i å gamble akkurat denne kvelden.

Selve konserten startet med en rimelig rolig låt, jeg tror det var Silvia, og de spilte seg gjennom nesten hele albumet deres i løpet av konserten. Det utvilsomme høydepunktet kom ca midt i konserten i form av Animal, og det var jævlig fett! Musikk av denne typen er ikke alltid så lett å spille live har jeg inntrykk av, men det deilige anlegget på Blå blæstet ut noe som var kulere enn både albumversjonen og samtlige tyngre remixer jeg har hørt. Hundrevis av dedikerte fans danset seg svette og lo og sang med, kongestemning. Akkurat der og da var det en av årets beste konsertopplevelser for min del, men dessverre så klarte de ikke å holde trykket oppe resten av konserten. Rett etter Animal spilte de Sans Solei, en skikkelig rolig låt som er fin å høre på, men dessverre har en skikkelig bedøvende effekt på publikim. De fikk opp stemningen igjen med mer energiske låter som Plastic Jungle, men plutselig var det hele slutt. Det var forresten ikke helt plutselig, for de avsluttet med å dra ut den siste låta i det uendelige. Jeg tipper det var nesten 10 minutter med støysynth over en monoton housebeat som sikkert er digg for de som har tatt ecstasy, men for resten av oss ble det plutselig veldig fristende å gå og pisse, ta seg en sigg eller gå i baren. Publikum blei utålmodig rett og slett, og da de gikk av scenen og det ble klappet og ropt om mer kom de heller ikke tilbake igjen. Kjiiiiiipt.

Terningen lander på 4 for Miike Snow denne kvelden. Kunne vært en 6'er, men bandet må ha prøvd å erte oss med vilje eller noe ved å avslutte på denne måten med minst 1 eller 2 kule sanger igjen på lur.

Etter konserten var kvelden langt fra over, det var skikkelig fest på Blå denne kvelden med en gjeng skikkelig tungvekter-DJ'er fra The Bronx, New York. Det sier seg selv at det var mye episk musikk denne kvelden, mye feit hip-hop og den mest vellykkete Michael Jackson-tributen hittils. May he rest in peace.

Helt til slutt, jeg begynner å bli jævlig lei av at dansegulvet på Blå er laget av glasskår! Jeg aner ikke hvordan eller når dette begynte, men det er tydeligvis blitt en allmen akseptert sannhet at på Blå, her kan man bare slippe glasset rett ned. Siden sist jeg var på Blå har det jammen blitt mange som kaster glasset i gulvet også. Greit med plastglass på festival liksom, men faen heller, det er jævlig ubehagelig å vasse rundt i klissent glasskår i 3 timer. Jeg lurer på om alle andre enn meg synes det er digg eller noe. I tillegg blir det innmari skittent med all drikken som ellers ikke ville havnet på gulvet, noe som gjør at skoa er fulle av sølete dritt og riper når du våkner dagen etter en tur på Blå. Så til alle de som ikke klarer å finne et sted å sette fra seg glasset sitt: faen ta dere!


Dagens musikktips kan du bare glemme å spille med lusne laptophøyttalere, denne låta trenger volumet på 11 og bassen på "+" for å ytes full rettferdighet.
Little Boots - Stuck on Repeat (Fake Blood Remix)
YouTube. Hypem.com. (låta er ikke på Spotify)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har'u noe å si te meg?